Wednesday, December 15, 2010

Patutlah friendster tak laku macam facebook


Dear diaries
Assalamualaikum

Korang tahu tak yang friendster dah dijual kat syarikat Asia.Aku tak sure la syarikat mana yang jual.Try gak cari kat google tapi tak jumpa fakta yang kukuh.Kalau korang tau boleh lah share kat sini :)

Pandai betul pemilik Friendster tu jual kat orang Asia sebab dia tahu yang friendster bakal tak femes dengan ada nye facebook ni.Betul kan??
Aku rasa friendster ni femes time zaman aku sekolah menengah dulu.Tanya je la budak2 sume ade frenster ni.Time tu facebook tak femes langsung.Punye la frenster femes sampai masuk dalam cerita Impian Ilyana tak silap aku..hehe
Tapi sekarang ni semua tinggal kenangan.Aku ingat lagi punca aku tak main frenster bila die asyik dok mintak aku verified fs aku ni.Aku bengang giler la sebab dah berapa kali aku verified daa..Last-last stop terus main fs.Sempat jugaklah kenal sorang dua mamat time tu..miahaha
Back to story,kira owner fs ni mmang pikir jauh and agak yang fs akan jatuh sebab tu la die dengan yakinnya nak jual and Asia pegi beli pulak.Last-last sape yang rugi??huhu
Aku nak selitkan sikit info yang aku dapat dari google tapi dalam bahasa indon la.Paham-paham sendiri la kan..hehe.Memang ni berita 2009 dulu tapi saja nak kepochi balik :)

SHANGHAI, KOMPAS.com — Akhir tahun ini, Friendster dikabarkan akan dijual ke investor dari Asia. Layanan jejaring sosial tersebut memang tak lagi mencorong di negara asalnya di AS dan lebih diminati pengguna di Asia.

Hampir setengah dari pengguna Friendster, yang mencapai 100 juta pengguna, berasal dari Asia. Di tempat asalnya, AS, popularitas situs jejaring sosial ini digeser layanan jejaring sosial lain, seperti Facebook dan MySpace, meski datang lebih dulu.

"Kami sudah sampai pada titik untuk menegosiasikan hal tersebut," ujar Richard Kimber, Chief Executive Friendster, seperti dilansir Reuters, Kamis (3/12). Ia mengatakan bahwa pihaknya menyewa Morgan Stanley untuk menangani proses negosiasi tersebut.

Menurut sumber, di antara calon pembeli yang cukup kuat terhadap peluang itu antara lain Tencent Holdings, perusahaan internet terbesar di China, yang memiliki nilai bisnis hingga 25 miliar dollar AS. Facebook juga dikabarkan tertarik. Namun, mereka menarik tawaran karena terganjal masalah hak cipta dan persaingan yang ketat.

Nilai penjualan situs jejaring sosial ini diperkirakan tak kurang dari 100 juta dollar AS. Padahal, estimasi nilai bisnis Friendster pada Juli lalu bernilai sampai 210 juta dollar AS. Hal itu menurut laporan di blog industri TechCrunch.

Pada enam tahun lalu, Friendster dikabarkan pernah ditawar Google. Namun, nilai penawaran hanya 30 juta dollar AS. Google akhirnya membuat layanan jejaring sosial sendiri dengan nama Orkut, tetapi tak sepopuler layanan lainnya.

Hehe,ade la satu dua ayat yang memang aku tak paham.Sorilah ye :)
Aku tengok sekarang friendster memang nak lawan facebook tapi aku rasa mustahil sebab fb memang femes giler nak mati..haha
Dulu2 time first2 guna fb tak silap aku hujung sem 1,memang boring sikit fb ni.Member aku yang sugget fb ni :)
Kan kaler biru je fb ni so aku rasa macam skema giler.Kalau myspace or fb kan boleh tukar2 kan layout die.Tapi lama-lama guna and lepas dapat jumpa ramai member lama kat fb baru terasa nikmatnya..hehe




0 awesome comment's:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...