Wednesday, June 30, 2010

..::10 PERKARA MENARIK PIALA DUNIA::..


Piala Dunia 2010 semakin hampir penamatnya. Tinggal beberapa hari lagi untuk mengetahui siapa yang layak memegang title juara piala dunia di Afrika Selatan. Sebanyak 32 buah negara sudah menempah tiket ke Piala Dunia dan masing-masing sudah sedia.

Peminat setiap pasukan pasti sudah tidak sabar menanti pasukan kegemaran masing-masing beraksi. Inilah juga masa restoran yang beroperasi 24 jam yang menyediakan layar besar menjadi tumpuan peminat. Demam Piala Dunia sudah bermula.



[Tommy Oar dari Australia, 18 tahun, jadi pemain termuda Piala Dunia 2010 Afrika Selatan.]


10 perkara yang anda mahu tahu pasal Piala Dunia 2010


1. Negara manakah yang mempunyai peminat paling ramai dalam Piala Dunia 2010?
Amerika Syarikat. Dilaporkan 160,000 tiket telah terjual di AS setakat ini.


2. Pasukan manakah datang daripada negara terkecil?
Slovenia. Populasi negara itu hanya lebih dua juta orang. Mereka menunjukkan peningkatan memberangsangkan dengan mengetepikan Rusia dan Republic Czeck dalam kelayakan peringkat Eropah.

3. Pasukan mana sumbat gol terbanyak peringkat kelayakan?
England. Sebanyak 107 gol dijaringkan di peringkat Eropah. England sahaja menjaringkan bilangan gol terbanyak, 34 gol.


                                                          [Nikola Zigic macam galah tingginya.]


4. Pasukan mana miliki pertahanan terbaik peringkat kelayakan?
Australia. Hanya satu gol lolos dalam lapan perlawanan peringkat kelayakan.

5. Siapa pemain paling tua?
David James. Kali ini penyertaan ketiga penjaga gol England berusia 39 tahun itu menyertai Piala Dunia.

6. Siapa pemain paling muda?
Tommy Oar dari Australia membuat kemunculan sulung Piala Dunia Afrika Selatan 2010 pada usis 18 tahun.

7. Siapa jurulatih paling tua?
Otto Rehhagel, kini berusia 71 tahun dan mengepalai Greek sejak awal abad ke-21.

8. Siapa jurulatih paling muda?
Vladimir Weiss, berusia 45 tahun dan melatih Slovakia. Dia bermain dalan Piala Dunia 1990 untuk pasukan Czechoslovakia.

9. Siapa pemain paling tinggi?
Nikola Zigic dari pasukan Serbia mempunyai ketinggian 2.03 m.

10. Pasukan mana pegang rekod Piala Dunia?
Pastinya pasukan Brazil. Mereka menang lima kali Piala Dunia. Brazil juga layak menyertai kesemua Piala Dunia sebanyak 19 kali (Hanya satu-satunya pasukan yang menyertai 19 Piala Dunia). Brazil layak ke final sebanyak tujuh kali dan menang lima kali. Brazil juga menang 64 kali perlawanan dalam Piala Dunia, jumlah kemenangan paling banyak oleh sesebuah negara. Mereka juga telah menyumbat 201 gol dalam siri Piala Dunia.

KOPI TERMAHAL DIDUNIA

Harga minuman sisa musang cecah RM4,940 sekilogram

APA kaitan musang dengan kopi termahal dunia? Percaya atau tidak, haiwan inilah yang bertanggungjawab menjadikan harga Kopi Musang atau lebih dikenali Kopi Luwak mencecah RM2,298 (AS$600) hanya bagi 500 gram.


Malah, sebuah majalah kewangan antarabangsa, Forbes, menyatakan kopi ini dijual sehingga RM4,940 (AS$1,300) sekilogram yang layak menjadikannya kopi termahal di dunia.


Biji kopi ini adalah campuran yang dituai daripada sisa kumuhan musang di Indonesia dan mamalia ini diketahui tabiatnya hidup dengan menyelongkar biji kopi segar. Haiwan menyerupai kucing ini pemakan buah-buahan, serangga dan haiwan kecil lain untuk hidup. Ia juga makan biji kopi, malah musang menggemari biji kopi yang masak dan berwarna merah segar.


Keistimewaan kopi, ini seperti kata penggemarnya, menghasilkan rasa kelat seperti campuran tanah dengan koko. Malah, hanya kira-kira 453 kilogram Kopi Luwak asli dihasilkan setiap tahun berikutan prosesnya yang rumit serta nilainya yang sangat tinggi.


Keluarga Diraja dan golongan ternama dilaporkan menggemarinya, malah penggemar kopi sejati boleh mendapatkannya dengan harga RM114 (AS$30) secawan di hotel bertaraf lima bintang di Hong Kong.


Namun hati-hati, kerana ada yang sekadar menumpang nama Kopi Luwak tetapi ia sebenarnya biji kopi tiruan. dan menurut pakar, kira-kira 40 peratus kopi yang terjual adalah tiruan.


Hakikatnya, musang yang ditemui di Afrika dan Asia bertanggungjawab ‘menghasilkan’ kopi termahal ini dengan memakan biji kopi dan ketika proses penghadaman enzim haiwan ini bercampur dengan biji kopi sebelum ia dikeluarkan melalui proses kumuhan. Inilah rahsia yang menjadikan setiap bijinya mengeluarkan rasa kelat yang unik.


Di Asia Tenggara, musang ini lebih banyak menjadikan celah dedaun kebun kopi sebagai rumahnya. Namun, ada juga yang dipelihara khas untuk menjalankan tugasan penting sebagai pemilih kopi istimewa berkenaan. Ini disebabkan haiwan ini sememangnya agak cerewet kerana memilih hanya biji kopi yang terbaik dan masak. Enzim di dalam perut ketika proses penghadaman kemudian mengurai sebahagian daripada biji kopi berkenaan sebelum ia dikumuhkan.


Ketika inilah, gerombolan pekerja akan mengutip sisa kumuhan yang bersepah di kebun kopi sebelum mencuci dan memanggang biji kopi berkenaan yang menghasilkan minuman unik yang enak sehingga ke titisan yang terakhir. Begitupun, di celah keistimewaan dan keunikannya itu ada juga yang meragui kesahihan khasiat Kopi Luwak dan menganggap ia suatu yang pelik dan sekadar gimik untuk tujuan pemasaran.


Namun bagi penggemarnya, Kopi Musang cukup dikenali kerana cukup matang, enak rasanya dan kurang pahit. Memandangkan rasa pahit kopi yang banyak membuat ramai orang tidak menggemari kopi, Kopi Luwak pula mengumpan semakin ramai orang untuk menikmatinya.


Agak sukar untuk mencari sumber Kopi Musang yang tulen memandangkan caranya yang luar biasa untuk dihasilkan. Sebelum penternakan kopi musang popular, kebanyakan penternak akan keluar mencari kumuhan musang liar. Kini, penghasilan kopi ini lebih produktif sejak musang dibenarkan hidup bebas dalam kawasan tertentu menjadikan kumuhan musang lebih mudah dicari.


Akibat populariti kopi yang luar biasa ini, bagaimana Kopi Luwak dibuat secara tidak langsung memberi manfaat kepada jumlah populasi musang kerana menggalakkan lebih banyak habitat untuk musang ini diwujudkan di sekitar kebun kopi berkenaan. 






..::BILA JARI MENAIP::..


Wah..rindu bangat sama belog gua..
Dah berape hari aku x mengupdate belog aku ney sbb xde mood la..huhu
but malam ney tetibe aku rasa nak tekan2 je keyboard aku ney..:D

Alamak, 3 hari je lagi nak habis cuti sem..^_^ Lepas ney x boleh da main2 banyak,online banyak2,tido banyak2..erm, ape lagi yg banyak2 ek??haha
Ini kerana..saya,TUAN EMPUNYA BELOG berazam tidak akan menjadi student Uitm yg mendapat pointer yg teruk..hua3





Nway,baru2 ney aku jalan-jalan cari balak ngan mak sedara n kakak aku..tp tidak ketemu balaknya..cengal ngan jati saja yg aku ketemunya..hak3 *mengarut saje*
Kitorang diajak ke midvalley oleh mak sedara aku yg umurnya lebih kurang kitorg jer..*so,agak giler2 la~
Ini amat seronok sbb this is my first time menjejakkan kaki ke mid..so,mula2 plan nk tgk movie but too many people la n cancel this plan n go to the bowling n there's no place that we can play becoz full booked..
Last-last kitorang just makan kt noodle station jer..kalo korang nak tahu,sedap tw makann kt sini..waiter die pon hensem tau..haha


my food was here..MEE TOMYAM NGAN UDANG..nama panjang die ape ntah :D
pedas die hanya Allah yg tahu..ade berani??

Sekali masuk mulut x pedas 2 x masuk..perghh berasap tuu!! Aku berebut2 air yg aku share ngan kakak aku..nak save budget punye pasal :D ..Last2 memakan diri..haha

Yess,ni lah penyelamat aku..blue colour but really awesome!! Rasa sekali mesti nak lagi..
Memang abes sampai titisan yg terakhir..

Ohh..da icecream banana split..da hampir separuh dikerjakan kitorang yg kepedasan..hak3
Anyway makanan kt situ mmg sedap n we will come again ^_^
Okeyh..continue my story..Lepas perut masing2 sudah penuh,so apalagi blah la dr situ..opss before blah mestila bayar dulu..nanti x halal makanan 2..hehe

Lastly kitorang pon menapak keluar from mid because my mom suruh balik cepat2 :p
Ondaway balik 2 sempatla aku singgah beberapa kedai n dibelanja baju by my acu..arigato ^_^..sekurang2 kurangnye xdela balik nanti dengan tangan kosong..hehe

Erm..sebelum jari aku berhenti menaip ney aku kena la mengupload pic kakak aku n acu dulu..saje nak kasi diorang femes..haha 
And kalo sape guys yg nk cari calon sila-sila la :D

Psstt...yg tudung kelabu 2 single lg tw..hehe,actually yg pakai tudung krim 2 is my sister n sebelah die 2 is my acu..she was 24 years old..but as like 19..haha

Nampaknye jari-jari aku da nak stop sebab minyak da abes..kene topup minyak dulu baru boleh jalan balik..haha nonsense la aku ney.Ni lah akibat online tngah2 malam..orang sume tido die jadik burong antoo..okey la..ADIOZZ ^_^







Monday, June 28, 2010

..::JOM JOIN CONTEST NEY::..

 Hello..farhan saya dah join contest awak ney..

So, kepada korang-korang yang xde keje tu dan nak mengisi masa lapang jomla join dis contest...just click HERE dan ikut je arahan die...so easy ~~




Sunday, June 27, 2010





People often asked me, “How can you be so carefree?”. I often laughed at this. Because being me, there is no such thing as ignoring things the way it should be. Can you be carefree when people talked about you behind your back? Can you be carefree when nobody wants to talk to you because you made one mistake? To me, I’m not being carefree, I’m simply living life like the way it should be. I’ve always told myself, “life can be hard as it wants to, but you can make it sweet and simple as you like”. Of course, putting it in mere words is easy, but we are just human, so it’s normal for us to be questioning: “how can we achieve a sweet, simple life?

Take a good look around you. Can you see what the world has offered to us since long time ago?. Even looking up at the clouds can show us how beautiful the world is. Today we are so caught up with jobs and studies that we forget to appreciate the beauty of all this. Sometimes, when you’re walking fast to reach your destination, take a glance at the blue sky, take a deep a breath, and smile. Shouldn’t you be a little at ease seeing how the clouds move? There is so much in the world that we took for granted, but from today, open your eyes and see with your heart.

And have you tried to spend some time feeling grateful to the people and what they do around you? You see, people always complain that they have a lot of work to do, but doesn’t that means you have jobs to support your living? A lot of laundry and ironing means you have clothes to wear, and the tedious work of cleaning the toilet and the gutters in your house means you have a home to live in. These simple things may often be ignored, but by appreciating all these mundane things can help to make your life better.

Most of the times, if you’re having troubles in relationships, try to make an assessment to yourself.The way people treat you is a reflection of how you treated them. We never realised this; most of us will claim that we have done nothing wrong, and the other party are being unkind by treating us badly. But that perception may be wrong; plus there’s no harm in giving some time to think whether what you’ve done all this time is right or wrong. But we are just human, of course we can’t be perfect.

Despite being a non-perfect creation, (how can we be as perfect as God who made us all?) we can strive to be one. Of course, it’s impossible for us to be really good, but at least on our way of trying to be one we may learn new lessons which will make us a better person. Try not to find faults within others, and improve your relationships with the people around you. Being perfect may be impossible, but being better is always worth the try.

So now, can you say living a simple yet sweet life is impossible? Beautiful words can be written and said, but it depends on yourself whether you want to take up the challenge and do it. Nothing can be that easy, and the points above are the ones that can help to simplified. Take the first step and see how your life may change. After all, it’s your life, so you’re the one who should decide.


























..::NOTA CINTA::..



"Hari ni, saya menang pertandingan pidato di sekolah. Esok, saya ada lagi pertandingan bahas. Lusa pula, ada persidangan di UIA. Awak jaga diri sementara saya takde ye? Bukan saya tak nak mesej, tapi saya sibuk. Jangan tinggal solat."

Hafiz membaca mesej itu dengan perasaan berbunga. Wardah, gadis yang memang disayanginya dari dulu lagi. Wardah, bagi Hafiz memang sesuai dengan namanya. Wardah memang sekuntum mawar nan indah. Harum mewangi. Sukar didekati dan indah di hati.
Namun Hafiz tidak pernah bertemu Wardah. Sekadar mendengar suaranya yang lunak dan bisa menggugat hati. Bukan dia tidak berkeinginan untuk bertemu, namun tempat tinggal mereka sangat jauh. Mereka berkenalan melalui seorang kawan pada dua tahun lepas.

Wardah tersenyum. Selama 2 tahun perkenalan mereka, Hafiz menjadi permata hatinya. Wardah memang seorang wanita solehah. Namun perkenalannya dengan Hafiz menjadi titik tolak perubahannya. Dia lupa makna zina hati yang dia laungkan pada tazkirah di sekolah. Dia lupa pesan ustazah agar jangan bercinta pada usia muda, tambahan lagi untuknya yang masih bersekolah. Apatah lagi dia akan menduduki peperiksaan besar SPM pada tahun itu.
“Wa, aku tengok kau dah lain. Kau dah pandai layan lelaki kan? Aku tahu kau sukakan Hafiz tapi ingatlah Wa, cinta sejati hanya pada Allah,”  Ujar Fiza, sahabat Wardah pada suatu hari.
“Fiza, aku kan masih solat? Lagipun kami berpesan-pesan ke arah kebaikan. Seperti yang dianjurkan Islam,”  Balas Wardah,  agak teruji.

“Aku rasa kau dah salah konsep, Wa. Dah habis ke perempuan kat sekolah ni? Ramai lagi aku tengok yang tudung ‘pakai buka’, berkepit dengan jantan sana sini, kau tak nak berpesan-pesan ke arah kebaikan untuk tu ke Wa? La taqrabuzzina, janganlah kau mendekati zina.  Wa!”
“Aku harap kau janganlah masuk campur. Soal zina, tak perlu kau ingatkan aku. Aku dah cukup faham maksud itu. Kami tak pernah bertemu. Macam mana kami berzina?”

“Kau dulu pernah beri tazkirah soal zina hati. Takkan lupa? Bila hati saling mengingati, aku tengok kau dah lalai! Lagipun, Allah larang kita mendekati zina, bukan melakukan zina. Kau belum terlewat untuk bertaubat. Lupakanlah Wa, apa tak cukupkah Allah sebagai kekasih kau? Dia yang menemani kau siang malam, Yang Maha Mendengar setiap luahan hati?”
Wardah terdiam. Namun baginya ungkapan Fiza hanya mencurah air ke daun keladi. Dia ingin Hafiz menjadi miliknya!




Hafiz menikmati makan malamnya dengan lahap. Hari ini kepenatan menjeratnya kerana terlalu sibuk dengan tugas kepimpinan di sekolahnya. Namun, Hafiz bersyukur diberi peluang sebegitu. Dia tidak mengeluh dengan tugasan seperti itu. Baginya, segala-galanya adalah tanggungjawab yang diamanahkan. Dan tugasnya adalah sebagai pelaksana.  

Mungkin hari-hari Hafiz tidak seindah ini jika Wardah tidak menemani hidupnya. Walaupun Hafiz menyedari hakikat bahawa mereka menghampiri zina, Hafiz sentiasa terpukau dengan janji manis Wardah bahawa mereka hanya berkawan. Namun perasaannya sukar ditepis sama sekali. Dia manusia biasa yang tidak mampu menafikan perasaan cinta yang mula bertunas dalam hati.

Telefon hafiz berdering.
Pantas Hafiz menggapai telefon bimbit di meja. Panggilan dari Wardah
“Hafiz?”
“Ya, saya,”
“Awak sayang saya?”
“Emm, kenapa awak tanya?”
“Saya tanya sebab nak awak jawab,”
“Wardah, awak perempuan terbaik yang saya kenal. Tak mungkin tiada perasaan cinta saya terhadap awak,”
“Awak cintakan saya?”
“Ya, saya cintakan awak,”

Dan malam itu menjadi saksi antara dua jiwa itu. Sesungguhnya begitulah syaitan merasuki kita, secara terang-terangan ia bukanlah cinta yang hina, namun menjebakkan dua insan itu ke alam yang melalaikan.
“Aku nampak semalam kau keluar dengan Ina?” soal Hafiz curiga. Perbuatan sahabatnya, Aiman, menggugat ketenangan dan kewibawaannya sebagai seorang sahabat karib.
“Jadi?” Aiman seolah-olah mencabar Hafiz.
“Aku tak suka. Perkara tu Allah larang,”

“Hafiz, Hafiz! Mentahnya pemikiran kau. Macam mana pula soal hubungan kau dengan Wardah? Kau ingat aku tak tahu? Habis, yang kau bercinta dengan dia tu? Ada Allah suruh?”
“Aiman, kami bercinta cara Islam. Sekurang-kurangnya lebih baik daripada engkau!”
“Ahh, bercinta secara Islam. Kenapa ramai yang kabur dengan persoalan itu? Bukankah itu tipu daya syaitan. Walaupun aku dengan Ina, aku dan dia tidak hipokrit macam kau! Ketua pengawas apa kau ni? Sebelum kau kata baju orang lain kotor, tengok baju sendiri, itu nasihat aku!” kata Aiman berang sambil berlalu pergi.

Hafiz tertunduk di situ, di sebuah taman berhampiran rumahnya. Dia menundukkan kepalanya. Perlahan-lahan, dia berjalan pulang. Dalam perjalanannya, dia bermuhasabah. Ya Allah, dosakah aku? Aku marah apabila sahabatku menghampiri zina namun aku juga begitu! Aku ke surau namun aku juga menghampiri lembah syaitan. Manusia apakah aku?

Malam itu Hafiz bertahajud. Bermunasabah dan merenungi segala dosa-dosanya. Bagaimana suara Wardah yang mencairkan hatinya, dan bagaimana dia asyik melayari alam percintaan dengan Wardah. Dia senang begitu, bermunajat sendirian dan mengadu pada Allah. Biasanya pada malam-malam begitu masanya dihabiskan dengan menelefon Wardah hingga lewat pagi. Namun malam itu dia selesa menutup telefonnya dan menyerah pada Allah. Malam itu juga dia harus membuat keputusan.
“Eeesh! Mana Hafiz ni! Biasanya dia telefon aku, ni, mesej pun takde! Telefon pulak off! Dia ada perempuan lain ke?” rungut wardah sendirian. Hatinya gelisah. Walaupun jam menunjukkan pukul empat pagi, namun dia setia menunggu Hafiz. Dia mahu tunjukkan pada Hafiz bahawa dia gadis yang sabar, mungkin, Hafiz mempunyai urusan yang perlu diselesaikan.

Tiba-tiba telefonnya berbunyi. Dia menerima mesej daripada Hafiz.
“Wa, jangan tipu saya lagi! Cukup sampai di sini hubungan kita!”
Wardah terkesima. Dia buntu, apa yang Hafiz maksudkan? Perlahan-lahan, dia membalas mesej itu.
“Apa maksud awak? Awak tak sayang saya?”
“Sudahlah Wa. Pergilah dari hidup saya. Saya tak perlukan perempuan macam awak lagi!”
Wardah mula menitiskan air mata apabila mesejnya tidak dibalas. Dia beberapa kali menelefon Hafiz tetapi tidak berjawab. Kali ini dia pasti, Hafiz akan meninggalkannya tanpa sebab!
3 bulan berlalu dengan perit. Wardah sedaya upaya melupakan Hafiz. Setiap hari Wardah memeriksa peti emelnya sejak Hafiz memadam telefonnya. Hafiz pasti akan meninggalkan sesuatu! Hafiz bukan sejahat lelaki lain. Wardah tahu itu semua.
Hinggalah pada suatu hari, Wardah memperoleh berita yang dinanti-nantikan. Terketar-ketar jarinya tatkala membuka emel yang bertajuk ‘Nota Cinta’ itu…
Subject:
Nota Cinta
From:
“Hafiz Haikal”
To:





Assalamualaikum...

Kehadapan Wardah, mawar yang dirahmati Allah

Mungkin semasa awak membuka emel ini perasan awak sangat jelik, benci, kecewa dan banyak lagi terhadap saya.Saya faham itu semua, tapi apa saya harus buat, ini saya lakukan semua untuk mencari redha Allah.  Saya pun tak tahu nak mula dari mana, tapi saya harap awak faham apa yang saya tulis.

Sebenarnya mesej yang saya hantar pada pagi itu memang dirancang.  Mesej itu sengaja saya reka untuk saya jauhkan perasaan cinta saya kepada awak.  Mungkin awak terkejut dengan sikap saya, tapi ada makna di sebalik semua tu.

Sebab utama saya hantar mesej macam tu sebab nak biar awak benci kat saya dan menjauhkan diri dari saya. Kenapa saya nak jauhkan diri dari awk?..  Selama kita menzahirkn rasa cinta dan sayang semenjak tu la hati saya rasa lain.  Untuk pengetahuan awak bila saya lafaz sayang dan cinta kepada awak dan awak pula membalasnya saya terasa jiwa saya jauh dari Allah, nafsu syahwat saya naik, rasa ke arah maksiat tu ada walaupun kita tak pernah bersua.  Agak remeh kan kalau orang lain baca, tapi untuk saya yang mempunyai iman yg rendah macam2 boleh jadi kat saya. Mungkin awak sebagai wanita tak rasa keadaan begitu tapi saya seorang lelaki memang menyebabkan saya lemah.  Saya takut akan Allah, kekadang saya nasihatkan kawan saya jangan buat benda 2 tapi saya buat jugak.  Orang pandang saya selalu pakai songkok kat sekolah macam alim, pergi masjid tapi buat benda tu, tak ke saya ni munafik?

Saya sedar apa yang saya buat mendukacitakan hati awk.  Hati mana yang boleh terima difitnah begitu. Tapi bila saya buat begitu saya juga rasa berdosa sebab memfitnah wanita yang solehah. tapi apa kan daya desakan hati.

Awak memang wanita hebat,  setiap kali awak menceritakan kejayaan awak memang saya cemburu. Kekadang saya fikir kenapa saya tak boleh jadi macam awak. Tapi saya tetap bersyukur dapat kawan dengan awak.  Serius saya katakan awak sahajalah kawan wanita yang paling rapat dengan saya, yang lain cuma kawan biasa, jarang saya berhubung dengan mereka.

Untuk terakhir sekali, perasaan cinta dalam diri saya terhadap awak memang tertanam dalam hati saya, sebab awak cinta pertama saya.  Saya tak pernah bercinta.  Masalah yang saya hadapi sekarang mcm saya katakan di atas tu la. Walaupun agak remeh tapi saya pandang serius terhadap benda ni.  Sebab Allah tak redhai sebuah hubungan selain daripada pernikahan.  Saya harap dengan penjelasan saya awak akan faham lebih-lebih lagi awak belajar dlm aliran agama.  Sekiranya kita ada jodoh tak kan ke mana.  Itu janji Allah.

Wassalam..
Ikhlas dari hamba yg mencari redha Allah:
HAFIZ HAIKAL 

 
Malam itu Wardah bersujud, pada Allah dia serahkan diri…  Hari-hari dilaluinya dengan redha, tanpa rasa dendam sedikitpun terhadap Hafiz.  Nota cinta Hafiz telah mengubah hidupnya. Hinggalah Wardah memperoleh keputusan cemerlang dalam peperiksaannya dan Berjaya melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di Universiti al-Azhar, Mesir.
Wardah merenung jauh ke Tasik Titiwangsa yang damai itu. Dilihatnya pasangan-pasangan muda berpegangan tangan tanpa segan-silu. Dia bermuhasabah dalam hati.  Andai satu ketika dulu dia hanyut dibuai cinta dengan Hafiz, pasti gelaran doktor pakar mustahil disandangnya.  Sejenak dia memikirkan kata-kata Umminya semalam…

“Wa, bila nak menikah?  Ummi teringin nak bermenantu,”
Soalan Ummi itu menggegar tangkai hati Wardah.  Kenangan yang cuba diluputkannya bertahun-tahun dahulu kembali mengusik. Jauh di sudut hati, Wardah masih mengharapkan Hafiz yang entah ke mana itu. Dengan menarik nafas panjang, Wardah menyahut,
“Sesiapa sahaja yang Ummi carikan, dialah jodoh Wardah,”
Wardah merenung cincin perkahwinan di jarinya. Cantik! Sekali pandang Wardah tahu, suaminya pasti dari kalangan orang berada.  Hatinya masih berdebar-debar.  Sejak akad nikah tadi, dia masih belum melihat wajah suaminya. Walaupun Hafiz berada dalam hatinya, dia redha. Biarlah, pilihan Ummi pasti yang terbaik buatnya. Wardah memejam mata rapat-rapat, ditahan air matanya dari menitis. Dia ingin menjadi bintang timur buat suaminya. Biarlah dia seorang…
“Wardah Alia binti Syukri, sesungguhnya cinta itu lebih indah melalui sebuah ikatan mulia bernama perkahwinan…”  Bisik suaminya, suara yang mendamaikan hatinya.
Wardah membuka matanya, dan menatap wajah penaung jiwanya kini… Hafiz Haikal


























Saturday, June 26, 2010

MESTI TAHU!! ..::6 HACKER TERHEBAT DI DUNIA::..

Salam..korang yg kt luar sana mesti tertanya2 siapa HACKER sebenarnye n apa yg diorg buat..so, tadi aku adela buat blogwalking bg meghilangkan rasa keboringan yg melanda diri ney..:D..n aku terjumpe 1 entry mengenai 6 hacker terhebat di dunia..actually ak pon bkn pro sgt dlm bab2 mcm ney,so masa ney la kite nk tahu bende2 sume ney..
So, check it out ...

1.) Jonathan James

James adalah rakyat Amerika, semasa berumur 16 tahun dia dimasukkan ke penjara kerana membocori laman pertahanan Amerika Syarikat dan dia cuma berkata dia melakukan perkara tersebut semata-mata untuk kepuasannya sendiri. NASA menderita akibat kepandaiannya, James mencuri software NASA yang berharga $1.7 juta dollar AS. Sehingga NASA terpaksa untuk mematikan server dan sistemnya. Kerana kelakuannya, dia tidak boleh menyentuh komputer selama 10 tahun.

2.) Adrian Lamo

Dia menghack New York Times untuk mendapatkan info peribadi dan beberapa nombor security . Dia akhirnya didenda $65,000 dollar US.

3.) Kevin Mitnick

Inilah legenda hidup yang benar-benar mantap dalam dunia hack.

Antara yang dia lakukan :

-Mengkaburi FBI

-Hacking kedalam DEC system (Digital Equipment Corporation)

-Mendapatkan password administrator dalam satu komputer IBM supaya menang perjudian.

-Hacking Motorola, NEC, Nokia, Sun Microsystems dan Fujitsu Siemens systems

Dan masih banyak lagi kelakuan dia yang luar biasa.

Seorang white hat hacker pun yang bernama Tsutomu Shimomura pun dihack komputer sistemnya oleh Kevin, dan terjadilah perang hacker. Dia ditangkap oleh FBI dengan bantuan Tsutomu Shimomura yang mengesan jaringan HP yang dibawa Mitnick saat itu. Tapi sekarang dia sudah insaf dan menjadi seorang penulis buku, konsultan security, dan pemudahcara.

4.) Kevin Poulsen

Juga dikenal dengan Dark Dante. Dia menghack database FBI. Selain itu dia juga menghack seluruh talian telefon kerana memang kemahiran dia menghack talian telefon. Saat ini dia jadi senior editor di Wired News, dan berjaya menangkap 744 penawaran sex melalui profiles Myspace.

5.) Robert Tappan Moris

Orang yang pertama kali membuat Worm, yang dinamakan Morris Worm melalui internet dan menyebarkan wormnya yang mengakibatkan lebih kurang 6000 komputer jadi down..!!!

Dia akhirnya dipenjarakan rumah selama 3 tahun dan didenda sebesar $10,500 dollar. Sekarang dia bekerja sebagai professor di sebuah MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory!!

6.) Karl Koch

Dia berasal dari Hannover Jerman yang menamakan komputernya FUCKUP (First Universal Cybernetic-Kinetic Ultra-Micro Programmer). Dia melakukan beberapa kajian dalam menghack pada kurun waktu 1985-1988. Dia juga seorang penagih kokain.

Dia berjaya membolosi beberapa sistem ketenteraan AS dan menghack sebuah pusat tenaga nuklear AS pada zaman perang dingin dan hasil hacknya dijual ke KGB (Agen Rahsia Soviet Union). Dia ditemui mati pada tahun 1988, menurut info dia membakar tubuhnya sendiri namun ada yang
mengesyaki menjadi mangsa konspirasi.



hehe..so,mana satu pilihan hacker korang...pilih jangan x pilih..haha..:D




[ PELIK TAPI BENAR ] jom usha!!!


huu...ape yg pelik ney?? wonder??? try tgk elok2..yg x pakai spek 2 g amek cepat pakai..haha..:D Actually ney bkn gigi arnab da ney..so, nk name kan gigi ape ek?? Cepat2...sape tw??





Ouch..giler ape mamat ney..taw la da xde tempat nk sangkut bende 2..huhu..pelik btol org  zaman skrg ney....     




Giler r dy ney...mmg incredible :p




















                              

Friday, June 25, 2010

..::HARI INI::..

Huhu,today I am being scolded by my mother because i wake up this morning so late.. the reason is that I sleep late..:p
I wake up when my mother knocked on the stairs with a loud once. till I lost my sweet dream..you want know what i dream??haha..its will be secret la..like siti said " biarla rahsia"

Erm,never mind just ignore the story because it is just embarrassing myself ..


                                                                                                          
  

when I'm watching tv my mother told me to cook cake chocolate and  cake batik which is the favourite of my younger brother..AFIQ..as my younger brother will be leaving our home, not leaving anything but  further his studies in one college that called UNIKOP in kuala lumpur. He so lucky because it was so close to our grandparents house and my house. Ahh, i'm feel jealousy to him because i now study at terengganu..so far away from my house..huuu .. 
Ahh..I seem to have been drifting away ..actually I really want to share my experience cooking chocolate cake just now.It not have any interesting, but I am proud that my family loves my cake although not beautiful as cake shop.But it seems delicious ...muahh..:D   


just now my mother had warned me not to online until late at night, if not she will take my broadband .. ohh, I will not allow it .. seems my blog on this night will miss me ..
                                                                                                 

Tomorrow I will go to kuala lumpur where the place of my birth .. I had to stop here because my favorite story will start soon ..
I will continue my writing soon ... wait me okey..tata~~







A.K.U. P.E.L.I.K. B.E.T.U.L.

Aku pelik betul, kalau aku bawak duit RM50 ke masjid, rasa macam banyak sangat la nak masukkan dalam lubang tabung masjid. Tapi, kalau bawak ke shopping complex, rasa macam nak beli pencungkil gigi pun tak cukup."

"Aku pelik betul, kalau azan Subuh berkumandang, rasa macam badan aku berada dibawah runtuhan gempa bumi. Susah betul nak bangun. Tapi kalau ada perlawanan bola sepak walaupun jam 3 pagi, tak payah set jam loceng pun takpe. Tambah-tambah kalau yang lawan pagi tu MU pulak, tak tidor malam la jawabnya."

"Aku pelik betul, kalau ada tayang cerita komedi kat TV, aku rasa TV tak patut siarkan sekadar 3o minit saja. Mana puas gelak, tonton kejap sangat.Tapikan kalau ada siarkan Forum Perdana Hal Ehwal Islam, pasti hati aku akan terdetik, "hei penceramah dalam TV ni, awat la hang ceramah lama sangat".

"Aku pelik betul, kalau ada orang ajak pergi majlis tambah ilmu, rasa macam ada gam cap gajah kat bawah kaki. "Tak boleh pergi" kata kaki juga hati. Tapi, kalau kalau orang ajak jalan-jalan tambah dosa di tengah kesibukan kota, memang tak payah ajak pun aku pergi. Kaki dan hati siap advice lagi "jalan la lama sikit""


"Aku pelik betul, mata ni kalau nak baca Kitab suci Al-Quran, memang confirm aku malas. "Aku dah khatam 10 kali dah" ungkap mulutku yang lancang ini. Tapi , kalau esok nak terbit novel "Cintan Islamic", confirm esok aku la orang first akan terpacak di depan bookstore nak beli novel terbabit. Takut habis la katakan."Pastu siap ulang baca banyak kali. Nak menjiwai la kononnya."


"Aku pelik betul, aku memang suka makan. Cakap je makanan halal kat dunia, selagi aku nak makan, maka akan makanlah oleh aku. Kadang-kadang sampai tak cukup space dalam perut ni. Tapi, kenapa aku tak rasa apa-apa bila aku dengar ramai fakir miskin tak dapat rasa macam aku rasa".


"Aku bertambah pelik keatas diriku ni, bila sebut saudara-saudaraku di Palestin, Iraq dan negara-negara islam yang lain dipijak umpama sampah, aku akan sumpah seranah mereka yng bertindak zalim itu sepuas hati aku. Kadang-kadang aku akan join demonstrasi menetang kekejaman keatas saudaraku. Tapi, aku guna jugak barang-barang cap SYAITAN .Pastu duit tu guna untuk beli bom untuk bunuh saudara aku."

"Aku terus heran, aku dah dengar macam-macam cerita pasal syurga. "Syurga itu ada banyak pintu. Syurga juga terdapatbanyak lapisan. Syurga jugak ada banyak sungai mengalir di bawahnya. Sungai arak, madu, susu. Masuk syurga nanti , kita mati sebab sakit tua kat dunia pun masuk syurga nanti jadi muda balik. Best betul!!". Tapi amal aku kat dunia tak pun macam aku ni nak masuk syurga yang best tu. Pelik betul aku ni."


"Hairan aku bertambah,aku juga sudah mendengar macam-macam cerita pasal neraka. "neraka tu dibakar selama 3000 tahun apinya, 1000 tahun apinya berwarna kuning, 1000 tahun apinya berwarna merah, dan 1000 tahun lagi apinya berwarna hitam. Bahan bakar neraka itu terdiri daripada jin dan manusia yang ingkar terhadap Tuhannya. Jamuan kerai'an di neraka ialah buah Zaqqum. Ahli neraka akan memakan dengan lahapnya kerana lapar sehingga buah itu tersangkut di kerongkong. Kemudian akan ditelan air dari nanah dan cairan tembaga sehingga......" tak sanggup aku nak sambung. Tapi aku hidup kat dunia enjoy je. Tiap hari aku bersenang-lenang dan tiap hari jugak aku menambah stok dosa aku yang sudah berlonggok aku kumpul. Macam tak takut adanya seksa neraka tu."

"Macam mana nak buat ni?..Aku rasa aku ni macam ada problem jek. Tapi aku tengok hidup aku OK je. Makan cukup, rumah ada, kawan ramai, belajar pun pandai, badan pun sihat, mak ayah siap orang kaya lagi tu. Boleh kata perfect la hidup aku ni. Tapi satu jer, hati aku ni tak pernah tenang . Macam ada sudut kosong yang patut aku isi sesuatu. Tapi sejujurnya aku tak tahu nak isi dengan apa. Aku rasa rasa dah lama dah aku cuba nak cari benda apa yang patut aku isi.tak jumpa-jumpa sampai sekarang. Musykil...Musykil..."


Mungkin kite kene muhasabah balik diri kite masing2..:D  

                                                                                                                            http://yahooemo.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...